.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اهتمام دولت براي احياي صنعت ابريشم گيلان

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان گفت:‌ در سفر دوم دولت به استان گيلان 200 ميليارد تومان براي احياي توتستان‌ها و صنعت ابريشم گيلان اختصاص يافت.

اردشير روحي در مورد برنامه دولت براي احياء صنعت ابريشم در كشور گفت: بر اساس سفر دور دوم دولت به استان گيلان و مصوبه آن سفر مبلغ 200 ميليارد تومان در اختيار سازمان جهاد كشاورزي و شركت توليد ابريشم قرار مي‌گيرد كه از اين طريق نهال يارانه‌دار توت توليد و در اختيار كشاورزان قرار مي‌گيرد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان افزود: ‌بر اين اساس حدود 3 تا 4 ميليون اصله نهال توت توليد و از اسفند ماه سال جاري در اختيار كشاورزان گيلاني قرار مي‌گيرد، تا در زمين‌هاي باير و پشته‌ها و نيز حاشيه مزارع سبزي و صيفي توت كاشته شود كه از اين طريق هم توتستان‌ها احيا و هم مرز مزارع مشخص و هم افزايش توليد و درآمد براي كشاورزان در پي خواهد داشت.

* افزايش قيمت خريد تضميني پيله تر ابريشم

روحي افزود: همچنين دولت قيمت خريد تضميني پيله تر ابريشم را در سال جاري به كيلويي 4 هزار و 280 تومان افزايش داد كه با اين اقدام دولت قيمت بازار ارتقاء يافته به گونه‌اي كه خود نوغان‌داران پيله تر را به قيمت بالاتر از آن حتي تا مرز 5 هزار و 500 تومان در هر كيلوگرم به صورت آزاد به فروش رساندند كه با اين اقدام، مردم گيلان و نوغانداران به توليد پيله ابريشم دلگرم شدند.

* توزيع نهال رايگان توت

روحي افزود: ‌نهال‌هاي توت به صورت رايگان بين كشاورزان توزيع مي‌شود و مردم براي دريافت نهال رايگان به شركت‌هاي ابريشم در شهرستان‌هاي استان گيلان و يا مديريت‌هاي جهاد كشاوزي مراجعه كرده و نسبت به دريافت نهال رايگان توت اقدام كنند.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان در پاسخ به اين سوال كه در برنامه دولت چه سطحي براي افزايش كشت توتستان‌ها در نظر گرفته‌اند، گفت: فعلا در حد هزار هكتار توسعه پيدا مي‌كند كه هم اصلاح و هم احياي توتستان‌ها در دستور كار قرار مي‌گيرد.

وي افزود: كل 200 ميليارد تومان يارانه توسط دولت تامين شده و در اختيار شركت ابريشم قرار مي‌گيرد.

روحي در مورد اين كه لاهيجان در تاريخ به شهر ابريشم و كنف مشهور بوده،براي احياي اين دو محصول چه برنامه‌اي داريد، افزود: لاهيجان و لنگرود در حال حاضر بيشترين توليد پيله ابريشم را دارند، اما برنامه افزايش ابريشم به مقداري است كه بايد توليد نخ ابريشم از 500 تا600 تن كنوني به 7 هزار تن برسد.

وي گفت: كنف نوعي محصول است كه ديگر در گيلان مرسوم نييست و كاشته نمي‌شود ،اما ابريشم با اقدامات دولت احيا خواهد شد.

وي افزود: اگر برنامه‌ريزي درست انجام شود ظرف برنامه 5 ساله پنجم توليد ابريشم به 7 هزار تن در سال خواهد رسيد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.